adat hantaran

sila abaikan previous entry yg ditulis ketika pms.hehe..

seem bln ni merupakan bulan kenduri kendara, jenuh jugak la saya cuba memenuhi jemputan2 yang ada..boleh tahan dr utara ke selatan jugak la dlm masa beberapa hari. nasib baik la cuti.

one of them is my relative. blom lagi majlisnya but soon. last week, parents n bride pegi la berjumpa dengan saksi pengantin merangkap jurucakap majlis merangkap jiran. pakcik ni pun bagi la penerangan pasal adat hantaran.

Kena ada sirih junjung..sebagai kepala hantaran. untuk sebelah perempuan,kena juga sediakan tepak sireh..untuk menanti. saya blur. menanti apa plak. menanti sireh junjung tu la. haih.. Xpaham. angguk je la. then, masa dah ada kedua2 belah sireh junjung tu,bahan2 kt menda tu dicampur2. yg ni saya xpasti. sebab saya xtau bahan apa yg org bwk sekali dgn sireh junjung. mungkin contohnya, gambir. amik skit yg bhgn pmpuan masuk kt bhgn lelaki..n sebaliknya. Tapi tu adat. xbuat pun xpa. ramai xbuat. kdg2 sireh junjung n tepak sireh pun x ada.

Pastu,pakcik tu kata kena ada bunga rampai. Taktau kenapa. adat jugak la. Pastu buah2 diberi oleh pihak lelaki kepada perempuan. Perempuan balas dengan manisan seperti kek dan coklat. bukan terbalik. Kalo pihak perempuan nak bagi buah tu boleh,tapi lelaki kena ada jugak la. Yang lain2 tambahan tu ikut suka la.

Paling baik max hantaran 7 balas 9. Sebabnya kalau pihak lelaki dari jauh, bukan ke menyusahkan nak bawak.

Itu saja tips yang saya dengar. Yang pasti itu semua adat. tapi.. Malaysia kan terkenal dengan adat budayanya, kalau bukan kita yang junjung,siapa lagi kan..

Comments

Popular posts from this blog

Lafaz Taklik bagi Negeri Kedah

bring it on - the hantaran

Birth Story : Episode 3