cerita taska

lately, kat media sosial banyak  cerita pasal taska yang tak bertanggungjawab. sentap hati ibu2 ni tgk video dan gambar2 tu. ni aku nak bercerita dan berkongsi juga dengan mommies semua pasal taska.

alkisah.. dulu kami nak hantar ammar kat rumah pengasuh. jumpa la seorang makcik ni. umah dia masyaAllah..kemas dan bersih. teratur. dia x ambil baby. budak transit je ramai. dan seorang dua budak yang dah 3 4 tahun macam tu. makcik ni jaga cucu dia sendiri jugak. kecik lagi.. baru setahun lebih masa tu. sebab tu dia taknak ambil baby. mcm agak kalut nak jaga dua org baby. bdk2 yang dok ngan dia mmg disiplin elok. letak beg2 tersusun. kasut letak tempatnya. ikut la peraturan dia. brg2 pon x diusik. dia setuju nak jaga ammar. masa jumpa tu ammar dalam perut lagi. tetapi.. dia asyik bertanyakan aku balik pukul berapa.. sebabnya dia setuju nak jaga ammar sebab aku cikgu. balik tengahari katanya. dia tak akan tinggalkan baby.. so dia kena tunggu samada aku ambik atau anak dia blk sekolah menengah tengokkan untuk pergi mandi solat semua. ok.. aku nampak la keprihatinan makcik tu bab keselamatan tu. but being teachers nowadays....berapa kali sgt seminggu tu dpt balik on time. 

aku dah macam risau pasal tu. ye lah.. taknak sampai menyusahkan orang. dan taknak jugak aku pulak yang kerisauan waktu bekerja pikirkan anak. makcik tu kata sekali sekala lmbt tu takpa. sekali sekala awal ada la makcik oi..huhu.. aku paham niat dia. tetapi..aku mcm doubt utk penuhi kehendak dia. dan dia juga cakap.. kita try dulu.. tengok kesesuaian.. ok point kedua aku rasa x best kat situ. kalau x ok..jenuh aku kalut nak cari orang lain..

nak dijadikan cerita.. tarikh aku patut hantar ammar.. dia pegi umrah. kena postpone 2 minggu la kan. memang dia dah inform awal tarikh dia cuti tu. dan sementara tu..kami cari option lain. mommies.. ni nasihat saya.. amalkan istikharah dalam membuat keputusan. hati ibu mana tak gusar kan..nak kerja..anak baru dua bulan..nak tinggalkan kat orang. ye 2bulan..x dpt extend cuti. sedih betul masa tu. dgn izin Allah dapat tempat kat satu taska ni. boleh dikatakan dekat juga la dengan sekolah aku.. 

first day hantar..aku yang meraung mcm org gile dlm keta sbb tinggalkan anak. nasib baik ada suami aku..kalo ikut aku dah patah balik dah. huuu...serius dramatik gila menangis masa tu. ammar masa tu susah sgt nak isap susu botol. jenuh kakak taska pujuk. last2 diorg bagi susu ikut syringe. sbb nak bg jugak dia minum susu. sampai hari ke 3..dia dah mula terima botol. kt taska sahaja. x penah berjaya susukan dia guna botol kat rumah. taska tu direkemenkan oleh kwn aku..anak dia kt situ dr umur 3bulan sampai dah 4thn. memandangkan keadaan tu..kami decided untuk biarkan ammar tinggal kt taska tu je. so cancel dgn makcik tu. kang menyusahkan dia pulak..

taska tu staff dia sangat ok. terlatih. walaupun muda-muda tapi diorang dah berpengalaman luas dalam menjaga baby dan anak2 kecik. ammar agak manja. nak tido, terpaksa kakak taska ribakan dia dan enjutkan peha. tidur nak berpeluk dgn kakak. aku penah tanya, macam mana diorang susukan ammar, sbb kat rumah mmg x penah berjaya susukan pakai botol. kalau parents aku dtg, tinggalkan ammar kat rumah. mmg sampai aku balik la tak mau minum susu. kakak taska kata..diorang bagi bila betul2 lapar susu, pastu diorang peluk dia gaya nak bagi susu badan..tapi selit susu botol masuk mulut. ya Allah.. tabahnya adik2 ini melayan anak aku yang mengada ni. aku bersyukur sangat.

sampai ammar dah masuk 7 8 bulan mcm tu..dia dah start tantrum dalam kereta. perjalanan dr taska ke rumah jauh la jugak. dengan byk kereta..more less sejam. mmg tahap menjerit meraung dalam kereta. terpaksa berhenti tepi jalan beberapa kali. pernah jugak aku ribakan dia sambil drive. terpaksa. memang tatau dah camna. husband aku keja arah lain..dia pula keja shift. memang masalah besar nak hantar ambik dia dalam kereta. aku akan berdebar setiap kali amik ammar.. pagi dia mamun2 ngantuk lg..so jarang nak nangis. masa nak balik tu.. aduhai.. mmg susah sangat rasa masa tu. dan ammar juga kerap tak sihat masa tu, sebab berjangkit dengan bdk2 lain. kat taska tu bilangan budak agak ramai.

kami consider utk tukar taska yang dekat rumah. again... hati ibu ni memang risau sangat. kat mana..sapa.. boleh ka ammar adapt..boleh ka orang tu bersabar dengan ammar.. again, istikharah dan solat hajat. kami jumpa satu taska baru dibuka. masa cuti sekolah, kami hantar ammar untuk trial session 3 hari.  alhamdulillah dia ok. so, kami pon deicde tukar lah ammar ke situ. entah kenapa, bila betul2 ammar masuk ke situ dia susah nak adapt. dia nak kat sorang pengasuh ni ja. sampaikan dia x boleh kerja lain. melekat je ammar..bgn je melalak. owner taska almost gave up. sbb mengganggu keja n budak lain. dia masa tu dah hint mungkin ammar x sesuai kat situ. again..ya Allah..susah hati sgt. siapa pula nak jaga ni. istikharah...

kami cuba cari maid. walaupun x berapa suka. tapi terpaksa. mungkin itu pilihan yang paling sesuai. selalu bersepah je agen maid ni. masa kami cari tu, kemasukan maid disekat. sbb ada perbincangan malaysia-indonesi pasal pekerja ni. cuba juga cari maid dari kemboja n sabah sarawak. mungkin Allah kata tu bukan pilihan terbaik. x dapat sorang maid masa tu. dan owner taska ammar pula update..ammar dah ok. dia dah boleh main dengan orang lain.

aku percaya dengan petunjuk Allah.

maka, kami terus menghantar ammar di situ sampai sekarang. sekarang dia la hero kat situ. kalau hantar, masuk terus tak bye bye dah. sibuk nak pegi amik toys. kalau balik..dia lari dtg peluk. pastu kdg2 masuk balik. sambung main. sabo je la. kdg2 la. alhamdulillah..
syukur sangat2 ammar berada di tgn orang yang penyayang.
i can see his well development - in behavioural n speeches. am kinda sure he do learn from the taska too selain daripada rumah.

both taska were not yet registered at the JKM. n still in process.
yang taska lama tu dah dapat awal tahun ni.
taska sekarang tunggu kelulusan JKM. yang lain dah lulus.

sekali post panjang..
amik ko.

tips ringkas untuk ibu ibu yang sedang mencari taska/pengasuh anak:
(from my humble opinion...)
1. solat istikharah n solat hajat. mintak Allah permudahkan jalan terbaik untuk anak-anak.
2. sentiasa ingat - Allah yang jaga anak kita. pengasuh/taska hanya pengantara. jadi sentiasa berdoa mereka sentiasa dilindungi. insyaAllah.. mereka akan baik2 saja.
3. selalu keep in touch dgn pengasuh/taska. - berbuat baiklah. kongsi sikit rezeki kita. belikan makanan ke..apa2 la..
4. jgn selalu bersangka buruk (bila benda tu asik terlintas dalam hati akan jadi doa..) tapi kena sentiasa alert.

taska lama ammar kat segambut. ada juga cawangan dia subang bestari n subang jaya(kot).

taska sekarang di kepong.

kalau sesapa nak no contact sila email. saya tak mau publish kat sini atas dasar keselamatan.


********

Saya dah update post ni since March 2016. tolong la baca sampai habis...



*************** UPDATED ON 21 MARCH 2016 ********************
Salam.. Dear readers, Kindly noted the above post was on 2013. Anak saya pun dah masuk tadika. Kami pon dah pindah rumah. BOTH Taska are still operating and upgraded. I am very sorry tak sempat nak balas email n comments. 

Saya dah kehilangan no, contact both taska sebab saya tukar phone. Phone lama saya dah corrupt.

Bagi yang bertanya nombor taska di Kepong tu, Taska tu sekarang beroperasi di Taman Desa Jaya, berdekatan Stesen Komuter Kepong Sentral. Boleh cari kat Facebook nombor fon Taska tu "UNI carecentre atau UNIplayschool Yeah." 

Bagi yang bertanya taska di Segambut and Subang tu.. (saya tak pasti subang apa..tp salah satunya Subang Bestari). Cari kat facebook Taska Oren. 

Sorry tak dapat bagi link terus..since i cannot access to fb right now.

Hope this will help you find the best for your kids. 
All the best parents. 

Comments

harzharun said…
panjang!..
tp aku baca satu persatu sampai habis...

rentetan (cheh, rentetan tu) dr kes budak kne dera kat taska, aku pun ingt nak up satu entry..still dlm draft..tganggu emosi menulis sbb duk main game kat fb..hahahah...

hurmmmm, ok lah bai...
u...klu betol... taska dulu yang u maksudkn nih.. nama taska nih diambil dari nama buah kan? klu silap ai malu..hiii...bukan ape..bila u cakap kt subang bestari, segambut.. sbb ai ader follow taska nih punya FB..klu betul la..hihi & thanks sudi share! ;)
sikecil said…
Yeeeeee...betul sgt!! Hehe. Pandai!! Nah cekelat..!
sikecil said…
Hahaha..game apa ko main.bak nyawa satu.
syee~lala said…
salam, saya sedang cari taska. anak saya baru 10bulan 3 minggu, sy baru keje di jinjang utara tp bercadang nak duduk di kepong. boleh email saya? saya xtau camne nak email awk, sy view blog ni guna fon kecik je, hehe
syiahannisaq@gmail.com
tq dear
Anonymous said…
Salam...nak no tepon taska yang kat kepong tue...area mane ea?
Bleh whattasp 014-3771434....tq
atty said…
Salam..

Boleh tak saya nak tau nama taska kat segambut tu.. Klu ada fb lagi senang.. Saya nak hantar baby saya umur 2 bln..
Unknown said…
Sis..boley msj sy nama taska tu yg dkt subang bestari pya...
0175282985 tq sis
eniz said…
Salam nice blog.sy sedang mencari taska utk anak saya.
boleh tak nak tau taska kepong tu kat mane?
boleh email ke misseniz@gmail.com
thanks =)
senorita25 said…
I totally feel u..sebab baru dlm 3 minggu hantar baby 2months + ke nursery..mula2 dh dpt carikn pengasuh yg dok umah je xkeje, then last minute dia xdpt jaga sebab kena jaga cucu sebelah MIL dia pulak..kelam kabut terpaksa extend leave lg 1 week..dah burn cuti kat situ..dlm seminggu je rushing sgt cari nursery yg dekat dgn rumah sbb selalunya husbnad yg drive, I dh lama xdrive..cm agak cuak di situ huhuuu..nursery tu bos dia malay tp penjaga situ semua indon..mcm cuak berganda time tu tp bila fikir tu nursery yg terdekat n tgk kakak owner tu +ve n baik je xpe cuba wlupon yuran agak mahal jugak utk I yg gaji biasa2 je ni..alhamdulillah baby can adapt very well n sgt baik xnangis..cuma mula2 balik umah dia moody sikit sbb pagi2 dia happy2 tiba2 hntr nursery hihi..skrg ni hntar je kat kakak pengasuh terus senyum gelak2 amboiiiii..tu la sebagai parents kita usaha n doakan yg baik2 sebab xtaw apa mungkin jadi ke..selalu ingt anak n fikir baik2 mudah2an Allah pelihara anak kita dr mudarat, amin..
Slm u..tolong i share name taska tu.. i pon having prob with my bbyster currently.. email me at aizzat@ipserverone.com
Unknown said…
Hi dear,
Nak tanya taska lama yg ada cawangan kat subang jaya tu taska ape eh...

Nanti email i kat faradilla.ramli@gmail.com

please....
liza said…
salam.boleh tak email nama taska kat area kepong tu..saya nak hantar baby kat situ..
audraliza3186@yahoo.com
tk
liza said…
salam..sy nak tahu taska kat kepong tu..
boleh email kat saya..
audraliza3186@yahoo.com
tk
Anonymous said…
Salam sis, share kat I nama taska kat subang jaya tu..tengah mencari taska utk baby I..my email ifazaini@gmail.com
WanIidayu said…
Hi..boleh tolong whatsapp contact no taska yang d segambut tu.. 014-9100663 or email ruhizawani86@gmail.com.. Terima kasih yer..
liza said…
salam sis.
sy sedang carik pengasuh untuk baby saya.
boleh tak share contact no taska area kepong tu.
email: audraliza3186@yahoo.com
tk
Anonymous said…
Hi sis. Nt sis bole ke email kt i taska kt subang jaya tu. Thanks sis.. Pengisian yg baik. fara.rozana@gmail.com
Anonymous said…
Slm.bolebbagi nama taska yg di subang bestari? Tq angah2me@gmail.com
comothebat said…
Salam..Kalau kat subang jaya area mane ye?boleh bantu?
comothebat said…
Hi salam,

Boleh tau area subang jaya jalan ape ye?

Tq :)
Salam, saya duduk segambut. saya tengah mencari taska yang awak cerita.
boleh saya tahu nama taska tersebut?

wijayanti.diyan@gmail.com
Mrs Kecik said…
Awak awak semua.. Could u pls drop me an email.. sikecilberkata(@)gmail.com
Ayyun Amin said…
Awak bole emailkan sy taska tu dgn contact details dia. Sy mencari2 taska. ayyunameen@gmail.com
Unknown said…
Salam sis ... boleh tau nama taska kt kepong tu x?

Popular posts from this blog

Lafaz Taklik bagi Negeri Kedah

bring it on - the hantaran

Birth Story : Episode 3