Birth Story Episode 1 & 2 : A Major Throwback

assalamualaikum.

after years of silent..tiba2 nak buat major throwback kan.. hahaha. hentam!

episode terbaru seakrang dah masuk episode 3.

so ni episode 1..kira-kira over 5years ago.

tu cerita pada hari kejadian. it was a long labour. lebih 15jam daripada leaking ketuban tu. 

i did a looottt of reading before that. konon2 nak natural birth la bagai.. and i determined gila nak fully breastfeed my baby. i even follow group natural birth semua. cuma tak mampu nak join the class ja masa tu. 

well.. segala kuntuman bunga mekar ke.. ombak di tepi pantai ke..
x sempat nak imagine.. memang huru hara perasaan masa contraction tu.

aku punya contraction just too high that usual. 
told by the nurses.
setiap kali nurses n doctors masuk check.. soalan diorang.. puan ada minum air selusuh ke?
No. I didn't. 

sebab contraction reading puan ni tinggi..

maka berjuang la dgn kesakitan yang amat itu.

rezeki masa tu kena ceaserean. due to fetal distress n baby dah membuang dalam perut.
asalkan selamat. so aku sgt okay dan redha.


masa amna pulak.. sign of labour masa tu regular contractions.
aku selalu confuse rasa sakit perut nak berak ke mengeras ni.. hehehe.. tah apa2 kan.
malam tu aku dah takleh tido. 

bila contraction dah gap 5mins skali aku ajak amir pegi hospital. 
pukul 3 pagi kalau tak silap masa tu.
masuk2 pac bukaan baru 3cm. 

so diorang hantar masuk wad dulu.
dalam wad aku dah huru hara sorang2.
but then..sempat jadi patient untuk student medic nak viva.
maka aku dok dgr la lecturers dia bersoal jawab depan aku.

in between aku dok layan contraction. masa tu la lecturers tu trigger tgk condition aku macam dah sakit je. dia yang pegi panggil doc bertugas untuk check aku.
bukaan baru 4cm. tapi dah boleh masuk labour room.

nurse datang bagi ubat ravine edema. aku pon p la membuang. then dia tolak masuk labour room. 
dalam labour room dengan yakinnya aku mintak EPIDURAL. hooyeaahh..

xkuasa mak nak layan natural birth bagai dah this time. 
nurses tanya dah baca prosedur ke..aku kena baca dulu menda alah prosedur tu..segala risk semua.. setuju then baru diorang panggil anaest.

nak tunggu anaest pon rasa mcm cepaatt laa...

masuk2 anaest tu.. taarraaaa... kawan aku. Dr. Aien!
aku terkejut dia terkejut.
hahahahaha.. lawak ok moment tu.
tapi x mampu nak sembang sbb sakit.
dia dah cucuk epidura baru leh sembang2.. haha.

yee..aku sgt berbahagia dgn HAPPYdural tu..
memandangkan contraction aku jenis high..maka sakit tu still there. 
tapi less la..
n again..nurses doctors dok tanya ada ambik air selusuh ke..
haiihh...xde laa..

sorang nurse ni ckp..
bagus keputusan puan ambik epidural.. sbb contraction puan tinggi.
kalau ikutkan contraction ni masa bukaan dah 7 8 cm. 
mungkin puan dah terjun katil..
lemah lembut je dia cakap..
dalam hati aku masa tu kata..bukan terjun katil dah..mcm nk terjun bangunan ni.
huhuhu...

again.. 
long labour for me.
lebih 12jam.

masa bukaan 8cm camtu.. 
memang epidural dah tak berapa helpful. 

then doc bgtau heartbeat baby dah tak cantik.
dia bagi aku peluang push sekali..if not dia nak vacuum, takut baby lemas.

aku dah la first time nk push ni.. nurses masa tu ramai gila masuk.. bagi semangat.
macam pasukan cheerleaders. 
pastu suruh aku teran mcm nak berak..
boleh tak time tu..aku x leh pikir mcm mana nak berak..
huhuhu..
then doc pon vacuum..

keluar lah seketul amoi tecik bernama nur amna saffiya tu..

kihkih..

sempat la skin to skin beberapa saat..
pastu diorang kena bawak jumpa paed. bagi oksigen.

sekian episode 2.














Comments

Popular posts from this blog

Lafaz Taklik bagi Negeri Kedah

bring it on - the hantaran

Birth Story : Episode 3